Tábori Szilvia: A láthatón innen és túl

Olasz Attila alkotásai ismét Olaszországban

A valóság átélt képmása, a széteső világból kiutat kereső emberiség, a testi-lelki roncsolódás kényszerűségének motívumai jelennek meg többek között Olasz Attila szegedi festőművész Olaszországban most bemutatott alkotásain.

Egy olasz metróaluljáró jóformán semmibe nyúló mozgólépcsője ihlette Olasz Attila A végtelen érzete című, még 2020-ban készült olajképét. A szegedi festőművészt tudatalattijában rögzült hétköznapi benyomások, események inspirálják: emlékei szinte észrevétlenül kúsznak elő drámai erejű alkotásai ihletőjeként. A végtelen érzete festmény mondhatni már-már hazatért a Túl a láthatón elnevezésű múlt héten nyílt firenzei tárlatra az OnArt Galériába a Nartwork szervezésében.

A valóság átélt képmása

A valóság átélt másáról szóló alkotásán hármas színhatás – a vörös, a sárga és a szürkészöld – dominál. Egymásra reflektáló gondolati és formai rétegek, utalások és visszajátszások határozzák meg festményét úgy, hogy még a sejtelmesebb, oldottabb motívumok is visszatükrözik az emberi figura formáit.

– A falszerű motívum előtti figurával  értelmezhető látványvilágú és szerkezetű e munkám. A néző tekintetét markánsan a kép mélysége felé szerettem volna  irányítani, ezzel megmozdítva a teret. Miközben felsejlik a háttérben némi utalás a reneszánsz perspektivikus ábrázolásra – mondta lapunknak a firenzei utazása előtt napokban Olasz Attila.  

Kiút a széteső világból

 A nápolyi Velence Palotában Olasz Attila két kísérletező, digitális technikával, kifejezetten az Il Collezionista Galéria szervezte  nemzetközi eseményre készített alkotása, a Roncsok között és a Korszak határ volt látható . Utóbbival átvitt értelemben reflektál arra a szükségszerű markáns változásra, amely jöttét az egymásra halmozódó múltbéli öröklött és aktuális problémák siettetik.

Erre utal a bomló, széteső, majdnem káoszba fulladó motívumok közé szinte betörő vörös forma.  – A kép tulajdonképpen egy  megsejtett eseménysorra utalhat, amelyet  az emberiségnek előbb utóbb fel kell vállalnia – hangsúlyozta.

Korszak határ

Roncsok között

Egy-egy lírai motívumtól eltekintve főként sötét tónus, drámai alaphang uralja Olasz Attila képeit; nem csak a művészi hatás kedvéért, inkább alapvető karaktere működteti művészetét is. – A drámai világlátás az alapállásom – mondta erre. A Roncsok között című képpel utal egyrészt az elkerülhetetlen testi-lelki roncsolódást elviselni kényszerülő ember létállapotára, másrészt figyelmeztet  arra, hogy fel kellene ismernünk hatásunkat  környezetünkre.  Ennek tudatában jó irányba indulhatnánk.

Délmagyarország 2022. 07. 09.